نخستین مرگ ناشی از ویروس کرونا در اروپا

ویروس کرونا (کووید ۱۹) تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و حداقل ۱۵۲۶ نفر را کشته است که عمده‌ی آن‌ها از کشور چین بوده‌اند. سازمان جهانی بهداشت این ویروس را تهدیدی برای سلامت جهانی خوانده است و بیش از دو هفته است پیش وضعیت اضطراری بین‌المللی را دررابطه با آن اعلام کرد.

دو هفته پس از آنکه ویروس مرگبار جدید، نخستین قربانی‌اش در خارج از چین را در فیلیپین گرفت، نخستین فرد مبتلا به این ویروس نیز در خارج از آسیا جان باخت. اگنس بوزین، وزیر بهداشت کشور فرانسه روز شنبه اعلام کرد که یک توریست ۸۰ ساله‌ی چینی به‌دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ روز جمعه در بیمارستانی در پاریس درگذشت. خانم بوزین گفت که این مرد که از اهالی استان هوبئی چین یعنی مرکز شیوع ویروس کرونا بود، در تاریخ ۱۶ ژانویه وارد فرانسه شده و از ۲۵ ژانویه در بیمارستان بیچات کلود-برنارد بستری بوده است.

دکتر یزدان یزدان‌پناه، رئیس واحد بیماری‌های عفونی بیمارستان بیچات گفت که قربانی به دو بیمارستان فرانسه مراجعه کرده بود ولی از آن جا که وضعیتش مشکوک به کرونا نبود، بیمارستان‌ها آزمایش وی را غیرضروری دانسته بودند. این مرد در ووهان زندگی نمی‌کرد، بلکه از اهالی استان هوبئی بود که پایتخت آن ووهان است. یزدان‌پناه گفت که وی پس از اینکه مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه‌ی آزمایش مثبت شد، در بیمارستان بستری شد.

قربانی و دخترش ازجمله ۱۱ مورد تاییدشده در فرانسه هستند که شامل ۵ شهروند بریتانیایی نیز می‌شود که در آلپ فرانسه در یک کلبه‌ی اسکی اقامت داشتند. در بریتانیا، درمجموع ۹ مورد تایید شده است و روز شنبه، سرویس ملی بهداشت این کشور اعلام کرد که همه‌ی بیماران به‌جز یک نفر از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. مرگ اتفاق‌افتاده در فرانسه چهارمین مرگی است که دراثر بیماری کووید ۱۹ در خارج از سرزمین اصلی چین رخ می‌دهد. در کشور چین، حدود ۱۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیشتر آن‌ها از ساکنان استان هوبئی بوده‌اند. کشورهای فیلیپین، هنگ‌کنگ و ژاپن نیز هرکدام یک مورد مرگ در اثر عفونت ویروس کرونا را گزارش کرده‌اند.

تدروس آدانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شیوع ویروس کرونا همچنان برای کشور چین یک وضعیت اضطراری به‌شمار می‌رود و نمی‌توان گفت که این همه‌گیری تا کجا گسترش پیدا خواهد کرد. او در کنفرانسی که روز شنبه در آلمان برگزار شد، اقداماتی را که چین درراستای کاهش شیوع ویروس انجام داده است، مورد تشویق قرار داد؛ اما گفت که هنوز درمورد افزایش شمار موارد عفونی نگران است.